Eerste dag Manhattan

4 augustus 2017 - Manhattan, New York, Verenigde Staten

Na lang en goed geslapen te hebben, vertrok ik vandaag voor het eerst naar Manhattan met de Staten Island Ferry. Door het feit dat ik zonder regenjas naar hier gekomen ben, en het deze nacht en ochtend serieus geregend en geonweerd heeft, besloot ik vandaag de shoppingstraten te doen. Het eerste wat me opviel in Manhattan is het bedrukkend gevoel dat je krijgt. De vochtige warmte zit er voor een stuk ook wel tussen, maar overal word je omringd door de mensenmassa, de vele auto's, bussen en ziekenwagens die zich wanhopig een weg proberen te banen door de vele files. Als je afkomstig bent van een rustige buurt op het platteland, dan voelt dit raar en onwennig aan. Dat de lucht niet de Maldegemse kwaliteit heeft, merk je ook wel snel. Ik wandelde vervolgens door Lolita (italiaanse buurt) en Soho. Die buurten vond ik zelf nu niet om te zeggen overweldigend. Je hebt wel heel de tijd het gevoel dat je in een film of serie rondwandelt, in mijn geval dan Sex and the City, aangezien ik op mijn wandeling langs Carrie Bradshaw's appartement ben gepasseerd. Maar New York is natuurlijk groot, dus ik kijk al uit naar morgen, want dan ga ik waarschijnlijk eens echte highlights van New York aandoen, vandaag was maar een rustig opwarmertje :) .

Toen ik terug op de Ferry zat richting SI (Staten Island), heb ik een half uurtje gepraat met een echte New Yorker. Zijn naam weet ik niet, maar het was een man ergens in de 80 schat ik. Hij vertelde dat hij opgroeide in Brooklyn en hoe New York de afgelopen decennia veranderd is, wat de problematiek is in de VS,... Zo'n gesprekken geven je pas echt inzicht in de amerikaanse cultuur en dat is toch een nevendoel van deze trip, het echte Amerika zien en ervaren. Ik ga ook zijn advies aan mij meegeven: 'Get Lost!'. Dat is de beste manier om steden als New York te verkennen. Gewoon wandelen en je ziet wel waar je uitkomt. Zo kom je op unieke plekjes terecht waar je reisgids je nooit heen zal leiden.

tot de volgende

P.S. wat ben ik blij dat de dollar zo laag stond vandaag, mijn regenjas was een echt koopje :p