Het academisch jaar is begonnen...

2 september 2017 - College Park, Maryland, Verenigde Staten

Maandag is mijn uitwisseling officieel begonnen. Dankzij mijn best wel chille lessenrooster moest ik om 11h pas in mijn eerste les zijn. Ik volg 5 vakken in totaal, goed voor 15 credits amerikaans systeem en 30 studiepunten. Dit semester noemt men in Delft een minor. De bedoeling van de minor is om studenten zelf de keuze te geven wat ze willen studeren. Dit kan iets zijn waarvan jij vindt dat het ontbreekt in de bachelor of omdat je nog andere interesse hebt. Helaas moet je wel rekening houden met een reeks vereisten en limitaties van beide universiteiten waardoor bij mij de keuze is gevallen op wiskunde. De wiskunde vakken die ik volg zijn: Introduction to mathematical proof (hoe je op een correcte manier bewijzen opstelt), elementary mathematical logic ( sluit eigenlijk nauw aan bij het vorige vak, het gaat ook over bewijzen, over wat waarheid betekent in de wiskunde,...), Introduction to Number Theory (alles wat te maken heeft en wat je kan doen met gehele getallen, wat uiteindelijk leidt tot de beginselen van cryptografie) en Introduction to Dynamics en Chaos (chaostheorie).

Het klinkt voor jullie misschien allemaal wat abstract, maar voorlopig is dat ook voor mij nog wel het geval ;) . Ik wist echt niet goed hoe moeilijk alles zou zijn, wat het niveau van de lessen zou zijn en wat ik in godsnaam allemaal ging leren. Je kan je dus wel inbeelden dat ik best nerveus was voor de eerste lessen. Maar de eerste week is goed meegevallen. Op één prof na, zijn het allemaal toffe en bekwame mensen. Die ander is gewoon raar en ik weet nog altijd niet goed wat ik van hem moet denken. Ook de vakken zien er tot nu toe nog te doen uit. Over het algemeen heb ik alles goed kunnen volgen in de eerste week en het ziet er ook allemaal heel interessant uit, dus die nervositeit is al grotendeels weg.

Omdat het kon, heb ik voor mijn laatste vak een cultureel vak gekozen. Wat afwisseling kan nooit kwaad. American Culture and Film. Dit vak gaat over de amerikaanse cultuur en hoe deze wordt afgebeeld in films. Dit vak zal me zeker helpen om de amerikaanse cultuur beter te leren kennen en begrijpen en zal me ook helpen om mijn Engels te verbeteren. In totaal zal ik 70% van mijn punten kunnen verdienen door papers te schrijven. De prof heeft ook een diploma Engels, dus ik hoop dat ze er een beetje rekening mee houdt dat het niet mijn moedertaal is. Maar het ziet er ook echt wel een toffe uit. En het feit dat ik elke week thuis een film moet bekijken, vind ik ook wel leuk. De eerste film viel wat tegen: Modern Times van Chaplin, maar de rest ziet er wel beter uit.

Mijn lessenrooster valt ook goed mee. Ik volg in totaal 15 lesuren van 50 minuten, net zoals in het middelbaar. En in het middelbaar had ik er volgens mij dubbel zo veel, dus het is hier toch wel wat rustiger :). Maar ik voel me ook echt terug zoals ik in het middelbaar zit. Ik volg les in groepen van ongeveer 20 man in kleine klaslokaaltjes met een krijtbord. Ik heb ook wekelijks huiswerk voor al mijn vakken, 2-3 tussentijdse toetsen en eindexamens net voor de kerstvakantie. Vooral dat huiswerk doet me aan mijn tijd in de Maricolen denken. Dat is iets wat ze in Delft niet echt deden en hier moet ik dan plots terug mijn huiswerk op papier indienen in het begin van de les. Ik ben hier ook verplicht om naar de les te komen en als je ziek bent, dan moet je de volgende keer een doktersbriefje bij hebben. Chance dat al mijn proffen meevallen. Want als ik in Delft een slechte prof had of een te gemakkelijk vak, dan vond ik het wel tof dat ik gewoon alle lessen kon skippen en alles op mijn eigen tempo thuis te doen.

Het valt nu wel nog af te wachten hoeveel werk ik in de week en het weekend ga moeten doen. Ik hoop echt dat ik minder ga moeten studeren als in Delft, want mijn huisgenoten hebben al wilde plannen met mij! Ik heb al een hele lijst met data gekregen van evenementen waar ze mij mee naar toe willen nemen. Ze zijn alledrie afkomstig uit een stadje zo'n uur rijden van hier. Maar dit is wat ik wou, het echte Amerika leren kennen, dus ik ben blij dat ze me daarbij gaan helpen. Op deze 10 dagen dat ik nu al bij hen ben, hebben we al veel bijgeleerd over elkaars cultuur en de vele verschillen. Het meest grappige dat ik tot nu toe al meegemaakt heb, is toen ik voor hen hamburger met appelmoes en patatten gemaakt had. Ze vonden dat zo raar dat ik gewoon hamburger at. Zij eten dat altijd tussen een broodje. Ze zijn dus allemaal naar de keuken gelopen om brood, ketchup, mosterd en kaas ;) .

Maar nu wordt het tijd dat ik eens aan mijn huiswerk begin, dus tot volgend weekend!

1. Griet gyselbrecht:
    9 september 2017
    Goed dat je voor wiskunde én cultuur koos Emma! Veel succes!

Hans en Griet