College Park

25 augustus 2017

Ik ben ondertussen al zo'n  3 dagen in College Park, MD. Het was erg druk de eerste twee dagen. Ik kwam 's nachts pas laat toe in DC en na nog geen 5 uren slapen moest ik al terug opstaan voor een introductiedag, waarvan ik ook pas laat thuis was. Gisteren nog een introductiedag, maar minder lang en vandaag gewoon op het gemak thuis. Ik ben ook uitermate tevreden dat ik na twee weken slapen op een dun matje in een tent en twee nachten op de vloer,  eindelijk een bed heb! De kamer was zo goed als onbemeubeld, maar via een groep vrienden die zich inzet voor internationale studenten heb ik nu een bed en wat beddengoed voor niets gekregen.

Op de introductiedagen werden we ingelicht over de unief en alles eromheen. Niet alle sessies waren even interessant, maar ik heb toch veel bijgeleerd. Veiligheid is één van die dingen. Het is en blijft amerika, maar op de campus zetten ze zich enorm in om de studenten te beschermen. Over de hele campus staan een soort telefoonpalen verspreid waar je noodgevallen kan aangeven of gewoon met één van de beveiligingsmensen kan bellen. Dit kan je bijvoorbeeld doen als je 's nachts over de campus loopt en je je niet veilig voelt. Ze sturen dan iemand om je op te halen of samen met jou naar huis te wandelen. Onze campus telt maar liefst 80 politie officieren, dus je ziet heel vaak politie als je hier rondloopt. We hebben zelfs 4 explosieven honden, wat buiten ons maar 1 andere unief in de VS heeft. Die veiligheidsmaatregelen hebben helaas niet kunnen voorkomen dat er in mei een zwarte student is vermoord op de campus, vanuit racistische overwegingen. Het is hier zeker niet zo veilig als in Delft, maar als je daar rekening mee houdt, komt dat wel in orde.

Een van mijn grootste frustraties tot nu toe is het verkeer. In België en zeker in Nederland hebben we een gigantische fietscultuur en zijn de fietsers koning van de weg. Hier heb je compleet het tegenovergestelde. Fietspaden kennen ze niet. Ofwel moet je op het voetpad rijden, wat niet erg gewaardeerd wordt door de voetgangers, of je moet op de weg rijden. En dat is vaak levensgevaarlijk. Er is hier een drukke weg waar de auto's zeker 80 km/h rijden, een tweevaksbaan per rijrichting en als fietser mag je zogezegd een heel rijvak gebruiken. Het is absolute waanzin dat ze dat op zo'n weg doen. Het loopt soms stevig bergop, dus dan sta je als fietser zo goed als stil. Die baan ga ik zoveel mogelijk vermijden. Het zegt ook al veel dat de politie ons aanraadt om als fietser ervan uit te gaan dat niemand jou gezien heeft. Ik hoop gewoon dat ik spoedig wat mooie en deftige fietsroutes kan uitstippelen, want ik word zot als ik 4 maand niet ga kunnen koersen!

In de foto's die ik heb toegevoegd, kun je ook Testudo terugvinden. Dat is de mascotte van onze unief, UMD. Schildpadden kunnen niet achteruitlopen, dus als student van UMD kan je enkel vooruit gaan. Het standbeeld is semi-heilig. Iedere student die er passeert zal over zijn neus wrijven voor geluk te hebben. En dat zie je aan de verkleuring van het beeld aan de neus. Tegen december zal ik nog eens een foto van hetzelfde standbeeld posten. Het is dan in de examenperiode. Dan pas zie je hoe heilig Testudo is. Studenten zullen dan offers brengen bij het standbeeld. Ze leggen er geld, flessen korte drank. Ooit heeft een student er zelfs eens een auto naast geparkeerd.

Ik heb nu nog twee dagen voor de lessen beginnen. En ik ben van plan gewoonweg niets te doen. Ik heb al genoeg intensief gereisd en dingen gedaan deze vakantie dat ik er nu gewoon naar verlang nog een paar dagen in mijn bed te liggen en tv te kijken nu ik daar nog de tijd voor heb. Daarna zal het bittere ernst worden want ik ben hier niet om tijdens het jaar de hele tijd te reizen of feesten. Ik wil er voor alles minstens door zijn, en liefst met ietwat deftige punten in de mate van het mogelijke. Maar ik ga zeker ook genieten van deze ervaring!

Zoals eerder gezegd, zal ik nu proberen elk weekend te bloggen, dus tot volgend weekend!