Midterms Deel 2

5 november 2017

De tweede reeks midterm examens zitten er terug bijna op. Ik heb er al 3 achter de rug en volgende donderdag staat er nog ééntje gepland. De examens zijn niet zo vlekkeloos verlopen als de eerste reeks. Vorige week had ik er twee en op het examen zelf zag het er niet zo goed uit. Bij beide examens moest ik initieel de belangrijke vragen (op veel punten) overslaan omdat ik ze niet kon oplossen. Dit gebeurt wel vaker en dan maak ik ze nadat ik al de rest heb opgelost. Zo voorkom ik dat ik geen gemakkelijke punten laat liggen door al mijn tijd in de moeilijke vragen te steken. Maar met maar 50 minuten per examen, heb je eigenlijk amper tijd om na te denken over een vraag. En als je daar nog eens een lichte paniekaanval bij krijgt, dan sta je voor een moeilijke opdracht. Maar niet onmogelijk is achteraf gebleken. Ik heb in Delft geleerd dat je altijd zoveel mogelijk moet opschrijven (zolang het relevant is natuurlijk ;) ). Ook als ik weet dat mijn antwoord fout is, ga ik toch altijd proberen de daaropvolgende subvragen oplossen. Tot nu toe heb ik daar altijd al punten voor gekregen. En dit is bij die twee examens mijn redding geweest. De punten vielen toch nog wel (goed) mee, alhoewel ik ook moet toegeven dat ze wel heel flexibel verbeteren hier.

Afgelopen vrijdag had ik dan mijn derde midterm. De eerste midterm van dat vak was poepsimpel, maar de leerstof is toch een paar niveautjes omhoog gegaan de afgelopen weken. Dus ik heb niets aan het toeval overgelaten en heb me 3 dagen vollenbak op de voorbereiding gesmeten, en met succes. Het examen ging heel vlot en na een half uurtje kon ik tevreden het klaslokaal verlaten. Het is de eerste keer dat ik hier zo vroeg heb kunnen afgeven, en dat voelt vertrouwd aan. In tegenstelling tot al mijn examens in België en Nederland, heb ik hier vaak net (niet) genoeg tijd om mijn examens deftig op te lossen. En gezien het feit dat ik vaak bij de eersten ben om af te geven, zegt dit heel veel over de tijdsdruk waarmee je hier mee moet omgaan.

Ik heb ondertussen ondervonden dat dit een constante is in het Amerikaans schoolsysteem. Er heerst zoveel (tijds)druk op alles wat je moet doen. Ik heb de ene deadline na de andere en het is niet altijd even gemakkelijk om die allemaal te halen. Als ik eens rap tel, dan heb ik minstens 8 deadlines per week. Het voelt echt alsof ze ons hier trainen om met hoge stress en vele deadlines om te gaan en ons zo voor te bereiden op de gejaagde arbeidsmarkt in de VS. Op zich is dit wel goed, maar het neigt toch naar het extreme hier. Ik heb wel het gevoel dat de maatschappij in deze streek van de VS een stuk gejaagder en stressvoller is dan in Europa. Velen geloven ook nog steeds in de American Dream: als je hard werkt, is alles mogelijk. Maar als Belg droom ik toch steeds meer van het huisje-tuintje-boompje. Natuurlijk wil ik wel een toffe en uitdagende job, en dat is ook de reden dat ik nog vaak afzie tijdens de studies, maar ik doe het nog steeds heel graag. En langs de andere kant heb ik binnen een kleine 2 maand wel 8 weekjes vakantie! Dat gaat deugd doen :) .

Tot de volgende

1. Mia:
    5 november 2017
    Proficiat emma, jouw hard werken wordt beloond, ben apetrots op jou !